Słowa wykluczające w kampanii AdWords
- 10 lutego 2015
- Kampanie AdWords, Online marketing
Pierwszym krokiem podczas tworzenia kampanii AdWords jest odpowiedni dobór słów kluczowych, które użytkownicy Google wpisują w wyszukiwarce i które jednocześnie pasują do oferty znajdującej się na Twojej stronie internetowej. W celu uniknięcia kosztów za kliknięcia przez osoby, które nie będą potencjalnie zainteresowane Twoją ofertą, istotny jest wąski dobór słów kluczowych. Z drugiej jednak strony zawężone słowa mogą przyczynić się do małej liczby wyświetleń Twojej reklamy AdWords.
Szerokie słowa kluczowe w kampanii AdWords i słowa wykluczające
Dobór szerokich słów kluczowych musi zostać przeprowadzony jednocześnie z doborem słów wykluczających. Są one tak samo ważne jak targetowane słowa. Zobaczmy jak to wygląda na przykładzie sklepu internetowego z rowerami wodnymi. Jednym z kluczowych słów szerokich będzie oczywiście keyword „rowery”. Jednakże, prowadzący kampanię musi mieć na uwadze, że jeśli nie zastosuje słów wykluczających w kampanii doprowadzi to do kliknięć użytkowników, którzy nie znajdą na jego stronie tego czego szukają. Oni są zainteresowani rowerami górskimi, mtb lub cross. W takim wypadku marketer powinien dodać w kampanii słowa wykluczające „górskie”, „mtb”, „crossowe”, itd.
Jak efektywnie dodawać wykluczające słowa kluczowe w kampanii
Zapewne jeśli korzystasz już ze słów wykluczających w kampanii AdWords, dodałeś je na poziomie kampanii lub grupy reklam. Zakładka Słowa Kluczowe i pod listą keywods „+ wykluczające słowa kluczowe”. Nie jest to złym rozwiązaniem, ale jest jeszcze jedna możliwość, trochę łatwiejsza.
W głównym menu po lewej stronie na koncie AdWords przejdź do zakładki „Udostępniane zasoby” → Wykluczające słowa kluczowe kampanii. Dodaj listę. Nazwij swoją listę i dodaj wykluczające keywords, po jednym w linijce. Po zapisaniu listy kliknij w nią i na samym dole wejdź w „Zastosuj w kampaniach”.
Tym sposobem oszczędziłeś sobie sporo czasu i nie musisz już dodawać wykluczających słów w każdej kampanii osobno.
Pamiętaj jednak, że niektóre słowa wykluczające niekoniecznie znajdą zastosowanie w każdej z Twoich kampanii. Uważaj, żeby przypadkowo nie wykluczyć istotnego keyword dla Twojej kampanii.
Dodawanie słów wykluczających i typ dopasowania
Jak zapewne wiesz, istnieje 5 możliwości dopasowania słów kluczowych w kampanii. Dotyczy to również słów wykluczających.
- Dopasowanie przybliżone
- Modyfikator dopasowania przybliżonego
- Dopasowanie do wyrażenia
- Dopasowanie ścisłe
- Dopasowanie wykluczające
My, w udostępnianej liście słów wykluczających, zalecamy stosowanie słów w dopasowaniu do wyrażenia. Dodając słowa do listy wykorzystaj zatem specjalny symbol, który wskaże Google jakie dopasowanie obowiązuje dane słowo. W przypadku dopasowania do wyrażenia jest to cudzysłów. Dodajemy zatem słowa kluczowe do listy w następujący, przykładowy sposób: „rowery górskie”, „rowery mtb”.
Dla Twojej informacji, dopasowanie ścisłe występuje w postaci [rowery górskie], dopasowanie przybliżone występuje bez jakichkolwiek znaków specjalnych.
Dlaczego dodawane słowa wykluczające powinny mieć dopasowanie do wyrażenia? Wyobraźmy sobie, że do swojej listy dodasz słowo o dopasowaniu przybliżonym, np. rowery górskie. W takim wypadku słowo rowery zostanie również wykluczone, a przecież Twoja targetowana fraza to rowery wodne. Stracisz w takim wypadku możliwość kierowania reklam na swoją główną frazę.
W przypadku wykluczenia słowa w dopasowaniu do wyrażenia, np. „rowery górskie” wykluczasz wszelkie możliwe kombinacje słów (np. tanie rowery górskie, rowery górskie warszawa, itp.), ale tylko w przypadku kiedy dwa słowa: rowery oraz górskie występują ze sobą wspólnie. W takim wypadku słowo rower nie zostanie uznane w kampanii AdWords jako wykluczające i wciąż możesz docierać do odbiorców z ofertą rowerów wodnych.
Z kolei ścisłe dopasowanie, np. [rowery górskie] zablokuje słowo wpisane w dokładnie takiej formie, bez żadnych dodatkowych słów. Jeśli dodasz zatem frazę wykluczającą w dopasowaniu ścisłym, przykładowa wyszukiwana fraza przez użytkownika: najlepsze rowery górskie, wciąż może spowodować wyświetlenie Twojej reklamy, a przecież oferujesz rowery wodne.
Stosuj w swoich listach wykluczających słowa kluczowe w dopasowaniu do wyrażenia. Nie blokuj ważnych słów spowodowane dopasowaniem przybliżonym i uniknij zbędnych kliknięć spowodowanych dopasowaniem ścisłym.
Jak dobrać wykluczające słowa w kampanii AdWords
1. Podczas tworzenia kampanii lub grupy reklam na pewno wpadniesz na pomysł kilku słów, które mogą prowadzić do wyszukiwań niezwiązanych z Twoją ofertą i mogą nieść za sobą niepotrzebne koszty za kliknięcia.
Przygotuj listę słów, które według Ciebie mogą być wyszukiwane przez użytkowników, ale nie stanowią oferty na Twojej stronie.
2. Skorzystaj z planera słów kluczowych Google. W menu głównym AdWords przejdź do zakładki ‘Narzędzia’ → Planer słów kluczowych.
Poszukaj propozycji nowych słów kluczowych i grup reklam.
Wpisz listę słów, które pasują do Twojej oferty. Spójrz na przykład poniżej – fraza „rowery wodne”.
Jak widzisz planer sugeruje wiele słów, które możemy wykorzystać w kampaniach promujących rowery wodne jako słowa wykluczające. „Rowerki dla dzieci”, „rowery miejskie”, „rowery szosowe” to frazy, które podpowiada Google i z pewnością nie odpowiadają one naszej ofercie rowerów wodnych. Możesz spisać listę tych słów i dodać je do listy swoich słów wykluczających.
3. Zapewne nie będziesz w stanie przewidzieć wszystkich słów wykluczających podczas tworzenia kampanii Google AdWords. Na szczęście, masz możliwość przeprowadzenia analizy słów, które wpisują użytkownicy w wyszukiwarce i które prowadzą do kliknięcia w Twoją reklamę. Dzięki regularnej analizie wyszukiwanych haseł i wykluczaniu słów przynoszących koszty i brak konwersji możesz zdecydowanie wpłynąć na efektywność kampanii.
Przejdź do interesującej Cię grupy reklam i do poziomu ‘Słowa kluczowe’. Przejdź do Szczegóły → Wyszukiwane hasła → Wszystkie
Pamiętaj o doborze odpowiedniego zakresu dat. Zbyt zawężony okres może uniemożliwić Google wyświetlenie wyszukiwanych haseł.
Możesz posortować wyszukiwane hasła według ilości wyświetleń, kliknięć lub koszcie, aby sprawdzić, które słowa generują duży ruch i duży koszt, ale nie są powiązane z Twoją ofertą. Sporządź listę tych słów i dodaj je do swojej listy słów wykluczających w udostępnianych zasobach.
Wykluczające słowa w kampanii AdWords są bardzo ważne
Tworząc kampanię i dobierając słowa kluczowe musisz pamiętać o drugiej stronie medalu – słowach wykluczających. Są one równie ważne jak frazy targetowane. Dzięki odpowiedniemu doborowi słów, które chcesz wykluczyć znacznie poprawisz efektywność kampanii AdWords. Unikniesz zbędnych kosztów związanych z kliknięciami użytkowników, którzy nie znajdą w Twojej ofercie tego, co ich interesuje. Skorzystaj z uproszczonej formy dodawania słów wykluczających w kampaniach dzięki „Udostępnianym zasobom”. Pamiętaj, żeby nie wykluczyć słów, które mogą znaleźć zastosowanie w innej kampanii. Dodawaj słowa w listach z dopasowaniem do wyrażenia. W ten sposób poprawisz wyniki kampanii. Powodzenia 🙂
Piszemy o marketingu online. Pomagamy firmom w optymalizacji działań marketingowych.
O agencji marketingowej ZOOM marketing
Oferujemy kompleksową obsługę z zakresu marketingu online. Począwszy od stron internetowych, pozycjonowania, kampanii AdWords, skończywszy na video marketing oraz motion design. Zachęcamy do odwiedzania naszego bloga i poszerzania swojej wiedzy z zakresu marketingu online
Ostatnie Twetty
Poproś o darmową wycenę
Twój biznes może być widoczny onlnie dzięki ZOOM marketing. Potrzebujesz nową stronę internetową? Chciałbyś, aby Twoja strona była lepiej pozycjonowana w wyszukiwarce? Chcesz przeprowadzić kampanię AdWords? Chcesz się pokazać najlepszej strony dzięki animacjom reklamowym?
Ostatnie wpisy
- On-page SEO pomoże zwiększyć ROI AdWords 4 marca 2015
- Nowe formy reklamy na Facebook oraz LinkedIn 20 lutego 2015
- 13 taktyk marketingu online 13 lutego 2015