13 taktyk marketingu online

No Comments

Dzisiaj piątek 13-go i dla wielu osób to wspaniały pretekst, aby niepowodzeniem obarczyć nieprzyjazny los. Przygotowaliśmy dla Ciebie 13 taktyk z zakresu marketingu online, które sprawią, że Twoja kampania online będzie omijała niepowodzenia szerokim łukiem 🙂

Marketing online jest niezmiernie rozbudowanym zagadnieniem. Opisane poniżej działania wymagają sporego poświęcenia czasu. Powinny być poprzedzone odpowiednimi założeniami strategicznymi. Większość z 13 taktyk, które za chwilę poznasz oferuje wiele możliwości, co sprawia, że ich prowadzenie jest wyzwaniem. Jednakże, odpowiednie opracowanie strategii i sukcesywna optymalizacja działań przyniesie Twojej firmie spore korzyści.

1. Pozycjonowanie organiczne

W świecie online, w którym rządzi Google, ciężko sobie wyobrazić brak widoczności firmy w wyszukiwarce internetowej. Pozycjonowanie (SEO) nie jest prostym zadaniem i wymaga sporo wiedzy specjalistycznej, która pomoże wywindować stronę internetową na szczyty wyszukiwarki Google.
Pamiętajmy, że Google dąży do faworyzacji witryn internetowych, które oferują swoim użytkownikom odpowiedzi na zadawane przez nich pytania w wyszukiwarce. Innymi słowy, Google chce w łatwy sposób przekierowywać użytkowników na strony odpowiadające słowom kluczowym (keywords) przez nich wpisywanych

Zadbaj o on-page SEO

Pierwszym krokiem, który musisz wykonać, aby Google uznało Twoją stronę za wartościową jest optymalizacja witryny. W naszym artykule o optymalizacji on-page SEO dowiesz się więcej o dostosowaniu strony do wymogów Google

Off-page SEO

Google uznaje witryny internetowe za wartościowe jeżeli uzna, że inne strony chętnie udostępniają jej treść. W off-page SEO kładziemy nacisk na pozyskiwanie linków zewnętrznych do Twojej witryny. Musisz jednak pamiętać, że zdobywanie jak największej ilości linków z przeróżnych stron internetowych nie jest dobrym rozwiązaniem i może nawet skończyć się ukaraniem Twojej strony przez Google (usunięcie jej z wyników wyszukiwania – tzw. filtr Google). Pozyskuj linki z wartościowych stron.

2. Kampanie Google AdWords

Kampanie AdWords pozwolą Ci w szybki sposób znaleźć się na pierwszych stronach wyszukiwarki. Jest to główne źródło zarobku Google, a każde kliknięcie w reklamę jest płatne. Zwróć uwagę, że strona wyników wyszukiwania w Google (SERP – Search Engine Results Page) jest podzielona na wyniki organiczne oraz wyniki płatne, z żółtym banerkiem „Reklama”.

oo Odpowiednio ułóż strukturę swojego konta Google AdWords. Podziel słowa kluczowe w odpowiednie kampanie oraz grupy reklam.
oo Stwórz po 3 reklamy w każdej grupie reklam. Pamiętaj o stosowaniu słów kluczowych w reklamach (szczególnie w nagłówku).
oo Kieruj klikających w reklamy na odpowiednie podstrony swojej witryny internetowej.
oo Regularnie optymalizuj stawki CPC (cos-per-click). Obniż stawki za słowa, które nie przynoszą odpowiednich zysków w Twojej kampanii, ale zainwestuj w słowa kluczowe, które przynoszą zadowalające wyniki.
oo Dodaj rozszerzenia do swoich reklam: linki do podstron, połączenia telefoniczne, objaśnienia, lokalizacje. Dzięki temu, Twoja reklama będzie chętniej klikana.

3. Email marketing

Zakładam, że dysponujesz bazą swoich klientów. Warto nawiązać z nimi kontakt poprzez kampanie email. Przypomnij im o swojej ofercie. Zachęć do ponownego zakupu wysyłając im kod rabatowy. Możesz również skorzystać z zewnętrznych baz mailingowych, aby przedstawić swoją ofertę nowym użytkownikom. Sam dział email marketingu jest niezmiernie złożony. Coraz trudniej przebić się ze swoją wiadomością przez gąszcz maili, które użytkownicy otrzymują codziennie.

oo Zwróć uwagę na temat wiadomości. To dosłownie kilka sekund, które determinują czy odbierający otworzy maila z Twoją ofertą czy nie.
oo Zadbaj o jasny i przejrzysty przekaz Twojej wiadomości. Stosuj w mailingu przyciski wzywające do akcji (tzw. CTA – call to action).
oo Zastanów się nad możliwością regularnego przesyłania newslettera do swoich użytkowników. Jeśli prowadzisz blog na swojej stronie, możesz regularnie informować o nowych wpisach.
oo Mailing powinien być dostosowany do różnych przeglądarek internetowych. Coraz częściej użytkownicy odbierają maile na swoich urządzeniach mobilnych. Twój emailing powinien być responsywny i dostosowywać swoje rozmiary do wielkości ekranu.
oo Skorzystaj z szablonów lub zamów dedykowany design mailingu. Możesz nie być ekspertem w dziedzinie email marketingu, ale masz ten komfort, że możesz zlecić wykonanie kampanii profesjonalistom, którzy wiedzą jak przeprowadzić kampanię.

4. Social Media

Podobno trend Facebooka powoli mija, szczególnie jeśli chodzi o fanpage firmowe. Zastanów się czy Twoi potencjalni klienci są na najpopularniejszym portalu społecznościowym i czy Facebook to dobre miejsce dla Twojej firmy. Jeśli oferujesz skomplikowane rozwiązania dla maszyn inżynierii odwrotnej, a Twoja oferta to czysty B2B, możliwe, że Facebook nie jest najlepszym rozwiązaniem. Pamiętaj jednak, że Facebook to niejedyne medium społecznościowe. Warto także zaistnieć na LinkedIN, Twitter, Google+ czy Presta.

oo Użytkownicy Facebooka szukają na nim przede wszystkim rozrywki. Wchodzimy tam po pracy (lub w przerwie 🙂 ) i nie warto atakować swoich fanów ciągłymi reklamami swojej oferty. Drugą stroną medalu, i sprawdza się ona w moim przypadku, jest chęć bycia ‘na czasie’ z informacjami branżowymi. Facebook to dla mnie dobre rozwiązanie, żeby wychwycić nowe wpisy na blogach, które oferują istotne dla mnie informacje.
oo Wzbogacaj swoje posty w mediach społecznościowych grafikami. Zdecydowanie chętniej zwracamy uwagę na wpisy graficzne lub video aniżeli na sam tekst.

5. Video marketing

To ciągle rosnący trend w dziedzinie marketingu. Sukces YouTuba jest wykorzystywany przez wiele firm. Warto, aby Twoja oferta również była przedstawiona dzięki animacjom, reklamom video czy ruchomym infografikom.
– Wzbogać swoją stronę internetową i ofertę o filmy reklamowe opisujące Twoją działalność. Przedstaw rozwiązania, które oferujesz za pomocą animacji video.

oo Reklamuj się w YouTube. Jestem przekonany, że już nie raz widziałeś reklamę w YouTube przed wyświetleniem filmu. Możliwości jakie daje Google, do którego należy YouTube, są bardzo duże. Możesz wyświetlać reklamy video użytkownikom, którzy wcześniej odwiedzili Twoją stronę (remarketing) lub targetować reklamy na wybrane obszary, np. miasta jeśli prowadzisz biznes lokalnie. Ogromnym plusem jest możliwość rozliczania się z YouTube na podstawie pełnych wyświetleń – płacisz tylko wtedy, gdy użytkownik obejrzy Twoją reklamę i nie kliknie „Pomiń reklamę”.
oo Promuj swoje video w mediach społecznościowych. Interesujące animacje będą chętniej udostępniane, a Ty zwiększysz zasięg dotarcia do potencjalnych klientów.

6. Display – banery reklamowe

Dzięki banerom reklamowym możesz jeszcze lepiej budować świadomość marki. Banery możesz umieścić w zewnętrznych serwisach, które zrzeszają Twoich potencjalnych klientów, ale możesz również stosować kampanie display poprzez swoje konto AdWords i docierać do sieci reklamowej Google. Twoje reklamy będą wówczas wyświetlane na stronach partnerskich. Stosując rozliczanie CPC w Google, zapłacisz tylko za kliknięcia użytkowników w baner reklamowy.

oo Poznaj ofertę serwisów internetowych, które odwiedzają Twoi potencjalni klienci. Dokonaj odpowiedniego wyboru oferty wyliczając potencjalny zwrot z inwestycji (ROI). Większość serwisów zewnętrznych, które oferują umieszczanie reklam banerowych, zaproponuje system rozliczania FlatFee – reklama jest emitowana przez określony okres za stałą stawkę. Np. przez miesiąc za 1000 zł, niezależnie od liczny wyświetleń czy kliknięć. Warto w takim przypadku zastanowić się ile będzie impresji reklamy, jaki współczynnik kliknięć (CTR) przyniesie kampania oraz jaki współczynnik konwersji (CR) ma nasza strona. Przykładowo za 1000 zł nasz baner wyświetli się użytkownikom 100 000 razy. Zakładany CTR to 5%, co daje 100 000 x 0,05 = 5000 kliknięć. Z danych Google Analytics wiemy, że średni CR naszej strony to 2,5%. Zatem kampania przyniesie 125 konwersji. Koszt konwersji to 1000 zł/125 konwersji = 8 zł.
oo Diametralnie zwiększysz współczynnik klikalności (CTR) przygotowując odpowiednie banery. Pamiętaj, że kreacje powinny mieć wyraźny CTA (call-to-action) – przycisk zachęcający do wykonania danej akcji. Np. „Zamów teraz”, „Sprawdź ofertę” czy „Poznaj szczegóły”.

7. Remarketing

Możliwość kierowania reklam do osób, które odwiedziły już Twoją stronę internetową i są potencjalnie zainteresowane Twoją ofertą to niezwykle przydatne narzędzie online marketingu. Dzięki remarketingowi możesz przypomnieć odwiedzającym o Twojej ofercie i ponownie ich zachęcić do odwiedzenia strony, zamówienia towaru, skontaktowania się. Remarketing może być wykorzystywany w wielu źródłach. Podstawowym narzędziem remarketingowym jest Google AdWords, które oferuje wyświetlanie reklam zarówno banerowych jak i tekstowych. Warto również skorzystać z remarketingu Facebooka jak i YouTube.

oo Stwórz odpowiednie listy remarketingowe w Google AdWords. Kieruj dynamieczne reklamy, które przedstawiają daną ofertę lub produkt, który użytkownik przeglądał.
oo Tworząc kreacje pamiętaj o zasadach dobrej kreacji – stosuj przyciski wzywające do akcji (CTA) i prezentuj produkt, którym użytkownik był wcześniej zainteresowany.
oo Prezentuj reklamy video dzięki remarketingowi YouTube.
oo Zastanów się nad możliwością kierowania wiadomości e-mail do użytkowników, którzy zamówili już dany towar. Może będą nim zainteresowani ponownie?

8. Content marketingu

Marketing treści jest ściśle powiązany z pozycjonowaniem, ale ciekawe artykuły i inne treści (np. infografiki) nie tylko pozytywnie wpłyną na pozycjonowanie Twojej strony internetowej, ale również mogą stanowić dobre źródło nowych linków. Ciekawą treścią użytkownicy będą się chętnie dzielić na innych stronach, a Ty masz możliwość darmowej reklamy. Content is king. Google kładzie spory nacisk na strony, które tworzą wartościową treść i znacznie chętniej odsyła nie nie użytkowników wyszukiwarki.

oo Ułóż strategię content marketignu. Zaplanuj jak regularnie będziesz tworzyć nowe artykuły na bloga. Możesz wykorzystać taktykę „30 postów w 30 dni”, możesz blogować regularnie ale 4-8 razy w tygodniu.
oo Zaplanuj jaką treść stworzysz na swoim blogu. Przygotuj listę tematów, które zainteresują odwiedzających.
oo Pomyśl jak możesz promować treść. Na pewno przydatne będą social media, ale może uda Ci się nawiązać kontakt z innym blogerem lub stroną internetową i poprosić o umieszczenie Twojego artykułu?
oo Nie duplikuj treści. Google lubi unikalny content. Zadbaj o to, aby Twoje posty nie znajdowały się w więcej niż jednym miejscu w sieci.

9. Marketing offline

Zaraz, zaraz… ten post miał przecież skupiać się na 13 taktykach marketingu online! To, że prowadzisz biznes online nie znaczy, że możesz już całkowicie zapomnieć o marketingu offline. Taktyki offlineowe to temat rzeka, ale promuj swoją stronę internetową na ulotkach, folderach. Możliwości jest multum. Począwszy od gazet, magazynów, ulotek, folderów, szkoleń, bilbordów i skończywszy na reklamach TV.

oo Twoja strona internetowa to ważna, interaktywna wizytówka Twojej firmy. Promuj ją w swoich materiałach reklamowych.
oo Często spotykasz się ze sformułowaniem „polub nas na Facebooku” w reklamach telewizyjnych czy na ulotkach reklamowych. Możesz również i Ty zachęcać w ten sposób do dołączenia do Twojej społeczności. Dzięki temu będziesz mógł utrzymywać kontakt z klientami

10. Mobile marketing

Coraz więcej użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych przeglądając internet. Mobile marketing to całkiem oddzielny dział marketingu online skierowany na pozyskiwanie klientów właśnie przez ten kanał.

oo Twoja strona powinna być mobillna, innymi słowy responsywna. W dzisiejszych czasach nie możesz już sobie pozwolić na niewygodne przeglądanie treści Twojej strony internetowej na urządzeniach mobilnych.
oo Czy Twoja oferta jest promowana wśród użytkowników mobilnych? Zacznij od reklam AdWords. Kieruj reklamy do tych, którzy korzystają z wyszukiwarki Google na swoich smartfonach.
oo Wykorzystaj w reklamach AdWords rozszerzenie połączeń dla urządzeń mobilnych. Sprawi to, że przy reklamach będzie wyświetlał się przycisk „Zadzwoń”, a Twój potencjalny klient będzie mógł porozmawiać z Tobą bezpośrednio zanim odwiedzi stronę internetową.

11. Marketing SMS

To chyba trochę zaniedbany kanał reklamowy, ale warto się zastanowić nad jego wykorzystaniem. Nie jest to stricte marketing online, ale w swoich reklamach SMS możesz zachęcić użytkowników do sprawdzenia Twojej oferty na stronie internetowej. Prowadząc kampanię dla sklepu myśliwskiego Dębowa Aleja stosujemy marketing SMS promujący obniżki cen w sklepie online. Dzięki obszernej bazy numerów telefonów kampania sprawdza się bardzo dobrze. Co ważne, nie często otrzymujemy remarketingowe SMSy, od firm, które znamy i lubimy. Właśnie dlatego w marketingu SMS jest spore pole do popisu. Co fajne – kampanie SMS nie są drogie.

oo Przeanalizuj wielkość swojej bazy klientów i możliwość wykorzystania ich numerów telefonów.
oo Przygotuj dla klientów w swojej bazie specjalną ofertę (np. rabat).
oo Tworząc treść wiadomości smsowej nie zapominaj o podstawowych zasadach marketingowych. Kieruj użytkowników na stronę, ale również pamiętaj o haśle wzywającym do akcji.

12. Marketing afiliacyjny

Afiliacja polega na dzieleniu się zyskiem z reklamodawcą. Nawiązanie kontaktu ze stroną, która zgodzi się na taki model rozliczania nie jest prosty. Jak wiesz z punktu 6, większość banerów w sieci umieszczanych jest na podstawie FlatFee, niekiedy na podstawie CPC (koszt za kliknięcie) lub CPM (koszt za 1000 wyświetleń). To wygodny model dla reklamodawcy, ponieważ nie interesuje go w takim wypadku jakość kreacji, ani współczynnik konwersji strony (CR). Spróbuj jednak nawiązać bezpośrednią współpracę z portalem, który interesuje Twoich potencjalnych klientów. Plusem takiej współpracy dla Twojej firmy będzie fakt, że reklamodawca musi postarać się tak samo jak Ty, aby zarobić na reklamie. Afiliacja może być szczególnie skuteczna na rynku niszowym. Uważaj natomiast na portale zajmujące się kodami rabatowymi. Będą one bardzo chętne, aby wystawić Twój kod rabatowy, bo wiedzą, że użytkownicy łatwiej znajdą kod na ich stronie niż na Twojej. Może nawet dojść do sytuacji, kiedy zdecydowany na zakup klient zacznie specjalnie wyszukiwać kodów rabatowych, aby po prostu mniej zapłacić za towar. Ty masz mniejszy zysk, a dodatkowo musisz opłacić prowizję reklamodawcy.

oo Znajdź potencjalnych reklamodawców, którzy mogą się zgodzić na afiliacyjny model rozliczania. Możesz również skorzystać z sieci afiliacyjnych.
oo Opracuj opłacalny model prowizyjny.
oo Skupiaj się nie tylko na banerach reklamowych, ale również na wpisach sponsorowanych. W ten sposób wpływasz na pozycjonowanie swojej strony. Możesz też przeprowadzić kampanię mailingową w oparciu o model prowizyjny.
oo Marketing afiliacyjny będzie wymagał od Ciebie wprowadzenia pewnych technicznych rozwiązań na Twojej stronie. Reklamodawca musi mieć bowiem dostęp do liczby konwersji, które przywędrowały dzięki jego pracy oraz niekiedy również dostęp do wartości zamówień. Na tej podstawie wyliczana jest w końcu prowizja. Korzystając z sieci afiliacyjnej na pewno uzyskasz pomoc w kwestiach technicznych.

13. Mierz wyniki kampanii

Niewyobrażalne jest prowadzenie marketingu online bez pomiaru efektów stosowanych taktyk i kampanii. Możliwość mierzenia skuteczności to moim skromnym zdaniem jedna z najwspanialszych zalet marketingu online. Dzięki analityce (np. w Google Analytics) możesz dokładnie sprawdzić ile osób przywędrowało z kampanii, jakie były główne mierniki kampanii – CTR, CR, CPC, CPA, CPO, aby w końcu móc obliczyć ROI.

oo Śledź konwersje w Google Analytics. Niezależnie czy będzie to zamówienie, wypełnienie formularza kontaktowego czy zapisanie się do newslettera, musisz śledzić wyniki kampanii.
oo W poszczególnych kampaniach reklamowych analizuj swoje działania. Sprawdzaj CTR Twoich reklam w kampaniach AdWords czy kampaniach reklamowych na Facebooku.
oo Wyciągaj odpowiednie wnioski. Jeżeli kampania nie przynosi odpowiednich ROI, zastanów się co może iść nie po Twojej myśli. Może jest to spowodowane złym targetowaniem i trafiasz z przekazem nie tam gdzie trzeba. Może sam przekaz reklamowy nie zachęca odpowiedniej ilości osób do konwersji? Jeżeli coś nie działa to por prostu z tego zrezygnuj. Nie bij głową w mur. Nie wszystkie kanały marketingu online to żyła złota dla wszystkich branż.

Piątek 13 może być Twoim dobrym dniem

Wprowadzenie, nadzór i optymalizacja wszystkich wymienionych wyżej taktyk to trudne zadanie. Każdy kanał ma swoją specyfikę i wymaga zagłębienia. Każdy z tych kanałów oferuje również mnóstwo innych możliwości, które nie sposób jest opisać w jednym poście.
Możesz skorzystać z pomocy ekspertów lub małymi krokami samemu tworzyć marketing online swojej witryny internetowej. Zapraszamy do kontaktu. Pomożemy Ci realizować taktyki marketingu online.
Może piątek 13, 2016 będzie bardzo dobrym dniem dla Twojej firmy?

Piszemy o marketingu online. Pomagamy firmom w optymalizacji działań marketingowych.

 

O agencji marketingowej ZOOM marketing

Oferujemy kompleksową obsługę z zakresu marketingu online. Począwszy od stron internetowych, pozycjonowania, kampanii AdWords, skończywszy na video marketing oraz motion design. Zachęcamy do odwiedzania naszego bloga i poszerzania swojej wiedzy z zakresu marketingu online

Ostatnie Twetty

Poproś o darmową wycenę

Twój biznes może być widoczny onlnie dzięki ZOOM marketing. Potrzebujesz nową stronę internetową? Chciałbyś, aby Twoja strona była lepiej pozycjonowana w wyszukiwarce? Chcesz przeprowadzić kampanię AdWords? Chcesz się pokazać najlepszej strony dzięki animacjom reklamowym?

Więcej informacji o marketingu online z naszego bloga

Zobacz wszystkie wpisy
 

Leave a Comment